• Ali Manav

Miyokard Perfuzyon Sintigrafisi (MPS)

Kalp kasının istirahat ve egzersiz anında kanlanmasının değerlendirilmesi prensibine dayanan, uzun yıllardır kullanılan bir görüntüleme yöntemidir.

Neden MPS kullanıyoruz?

1- Göğüs ağrısı yakınması olan hastalarda kalp damarlarındaki kanlanma bozukluğunun (iskemi) araştırılması, koroner arter hastalığı varlığının ve riskinin tespitinde,

2- Öncesinde kalp krizi geçirmiş, stent veya by-pass cerrahisi uygulanmış hastalarda yeni iskemi varlığının ve ciddiyetinin tespitinde, yani stent veya by-pass damarlarının kontrolünde,

3- BT anjiyografide darlığın ciddiyeti konusunda arada kalınan hastalarda darlığın ciddiyetinin tespitinde ,

4- Operasyon planlanan hastalarda şüpheli kalp damar hastalığı varlığında, operasyon öncesi durum ve risk değerlendirmesinde ,

5-Diyabetik hastalarda küçük damarlar etkilendiği için küçük damar hastalığının varlığının saptanmasında,

6-Efor (Treadmill) testinde şüpheli sonuç varlığında koroner anjyografi gerekliliğinin saptanmasında tercih ediyoruz.

Peki bu test nasıl yapılıyor?

Ben yürüyüş bandında yürüyemiyorum, yine de bu test benim için uygun mu?

Bana veya cevremdeki kişilere bir zararı var mı? diye düşünüyorsunuz.

Öncelikle biraz testten bahsedelim. Testin yapılacağı hasta eğer efor yapabiliyor ise yürüme bandına alınır. Bandın eğimi ve hızı her 3 dakikada bir artar. Hasta, kalp hızı yaşına göre belirlenmiş olan hedef kalp hızının %85 ve fazlasına ulaşılıncaya kadar, kan basıncı ve EKG kontrolünde yürütülür, kalp hızı istenen rakama ulaşınca sintigrafi için gerekli radyoaktif ilaç hastaya damar yolundan verilir.

Test sonrası hasta sırt üstü yatar pozisyona alınır. Gama kameralarla 15-20 dakika sürecek bir sürede stres sonrası görüntüler alınır. Yaklaşık 3 saat sonra istirahat görüntüleri de aynı şekilde alınıp bilgisayar ortamında karşılaştırılarak değerlendirilir.

Eğer fiziksel bir sorundan dolayı (ortopedik nedenler veya denge ve koordinasyon sorunları) egzersiz yapmayacak hastalarda kalp damarlarını genişletecek veya kalp hızını arttıracak ilaçların yardımıyla egzersiz taklit edilerek aynı işlem yapılmaktadır.

Birçok kişi gibi siz de bu test nedeniyle maruz kalabileceğiniz radyasyon yüzünden endişeye kapılmış olabilirsiniz. Telaşlanmanıza gerek yok ! .Çünkü bu test sonucunda vücudunuzun maruz kalacağı toplam radyasyon miktarı bir röntgen filminden daha fazla olmayacaktır. Alerji yapmaz. Böbrek işlevlerine olumsuz etkisi yoktur. Verilen radyoaktif ilaç fiziksel olarak kısa bir süre içerisinde radyoaktif özelliğini yitireceği gibi vücudunuzdan da doğal yollarla hızlı bir şekilde atılacaktır.

Kardiyak MRI